آخرین اخباردرمان با گیاهان دارویی و طب سنتی

خنده یک مُسکن رایگان :

تاثیر خندیدن بر زندگی

از قدیم گفته اند خنده بر هر دردبی درمان دواست.

خندیدن و شوخی باعث می شود اصطلاحا از فضای ناخوشایند روحی روانی بیرون بیایید و مشکلات را برای مدتی هم شده فراموش کنید. باعث می شود کمتر قضاوت، شک و انتقاد کنید. موانع و ترس ها را برایتان کمرنگ می کند و در نهایت باعث می شود بتوانید احساساتتان را راحت تر به زبان بیاورید.

طبق مطالعات در مرکز پژوهش‌های اروپا ، خندیدن می‌تواندموجب کاهش درد وتقویت سیستم ایمنی بدن شود. چنانچه فرد افسرده یاغمگین باشد، بدن وی درد را به میزان بیشتری احساس میکند.

به علاوه، سطح هورمون استرس هم در بدن افرادی که دائم در حال خندیدن هستند یا پای تماشای برنامه های شاد می نشینند، بسیار کمتر از سایر افراد خواهدبود. به همین دلیل هم ما بعد از تماشای برنامه های شاد، خندیدن یا قرار داشتن در جمع های شاد، احساس آرامش درونی و رضایت خاطر می کنیم.

معمولا این رضایت خاطر و آرامش خیال در اثر تغییرات هورمونی در بدن، در شرایطی هم که افراد بدون دلیل می خندند، ایجاد می شود اما شدت و عمق آن به اندازه ای نیست که بتوان آن را با خندیدن ها و شادی های واقعی مقایسه کرد. از طرف دیگر، خندیدن باعث افزایش ترشح آنتی بادی ها در بدن و بالا رفتن قدرت سیستم دفاعی می شود. افرادی که قدرت دفاعی بالاتری دارند، کمتر در برابر عوامل بیماری زا تسلیم می شوند و از سلامت بالاتری هم برخوردار هستند. بد نیست بدانید تاثیر روانی مثبت خندیدن به اندازه شادی ناشی از خوردن 2 هزار تکه شکلات در بدن ماست.

چرا باید بخندیم؟

خندیدن باعث احساس آرامش می شد. یک خنده واقعی تنش های جسمانی را از بین می برد و استرس را کاهش می دهد و ماهیچه هایتان را برای حداقل 45 دقیقه آرام می کند.

خندیدن باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می شود. با خندیدن هورمون استرس کمتر ترشح می شود و از طرفی سلول های ایمنی و البته تعداد آنتی بادی های مبارزه با عفونت افزایش پیدا می کنند که درواقع هنگام بیماری بدن بهتر می تواند مقاومت کند.

خندیدن محرک انتشار آندورفین در بدن است و آندورفین هم باعث بهبود سوخت و ساز در بدن می شود. همچنین یک احساس خوب ایجاد می کند و می تواند به صورت موقت درد را تسکین دهد. در ضمن با خندیدن هورمون کورتیزول (هورمون استرس) هم کمتر ترشح می شود.

با خندیدن از قلبتان محافظت کنید. خندیدن عملکرد رگ های خونی در قلب را بهبود می بخشد باعث افزایش جریان خون می شود و در برابر حمله های قلبی و مشکلات قلبی و عروقی از قلبتان محافظت می کند.

خندیدن احساسات ناخوشایند ما را هم کاهش می دهد. شما احساس نگرانی، عصبانیت و ناراحتی را با خندیدن از خودتان دور می کنید.

خندیدن بدن شما را احیا می کند، درواقع استرس شما را کم و انرژی تان را افزایش می دهد.

با خندیدن به سیستم تنفسی بدنتان هم کمک کرده اید. خندیدن باعث تبادل هوای باقیمانده می شود و اکسیژن خون را بالا می برد.

خندیدن باعث می شود احساساتتان را کنترل کنید و نگاهی واقع گرایانه نسبت به زندگی داشته باشید و اجازه می دهد افکار منفی کمتری سراغتان بیاید.

خندیدن و شوخی باعث می شود اصطلاحا از فضای ناخوشایند روحی روانی بیرون بیایید و مشکلات را برای مدتی هم شده فراموش کنید. باعث می شود کمتر قضاوت، شک و انتقاد کنید. موانع و ترس ها را برایتان کمرنگ می کند و در نهایت باعث می شود بتوانید احساساتتان را راحت تر به زبان بیاورید.

چگونه بخندیم؟

لبخندزدن:

این کار پیش زمینه خندیدن است. پس با لبخندزدن شروع کنید. وقتی به فردی یا به صحنه ای نگاه می کنید که برایتان لذت بخش است، لبخند بزنید.

بخشیدن:

یک فهرست کوچک تهیه کنید و اسم افرادی را که از آنها ناراحت هستید، بنویسید. سعی کنید نگاه منفی را از خودتان دور کنید و ببخشید. وقتی شما در موضع بخشش قرار بگیرید، ناخودآگاه احساس ناراحتی جایش را به خوشحالی و لبخند می دهد.

معاشرت با آدم های شاد:

اینکه می گویند خندیدن واگیر دارد، چندان هم بیراه نیست. افراد خوشحال اغلب خوشحالی شان را با دیگران تقسیم می کنند،پس این شانس را دارید تا در کنار افراد شاد بیشتر بخندید. وقتی صدای خنده دوستی یا همکاری را می شنوید سریع طرفش بروید و از او بخواهید اگر موضوع خصوصی نیست برای شما هم تعریف کند.

تقسیم شادی:

چطور است در مکالمه های خودتان از دیگران این جمله را بگنجانید «امروز جالب ترین اتفاقی که برایتان افتاده، چیست؟» مطمئن باشید مطالب جالبی می شنوید که باعث خندیدنتان می شود.

راحت خندیدن:

بهترین راه تمرین این است که خودتان هم در خلوتتان سعی کنید کمی از موضع جدی بودن فاصله بگیرید و به مسائل ساده هم بخندید.

یادآوری خنده:

در محل کارتان با روش های مختلف به خودتان یادآور شوید که باید بخندید. می توانید از یک عروسک لبخند به لب کوچک در ماشینتان یا میز محل کارتان استفاده کنید. از یک تصویر شاد برای صفحه اصلی کامپیوترتان استفاده کنید. عکس اعضای خانواده هم به خودی خود لبخند را بر لب های ما می نشاند.

الگوبرداری از کودکان:

کودکان به صورت ذاتی خوشحال اند. آنها گسترش دهنده شادی و خنده در هر محیطی هستند. بد نیست گاهی از آنها الگو بگیریم و وقتمان را به بازی با آنها اختصاص دهیم تا انرژی مثبت آنها به ما هم برسد.

دلیل خندیدن نوزادان چیست؟
همه ما تا به حال نوزادان زیادی را دیده ایم که در روزهای اول پس از تولد و حتی در خواب، لبخند می زنند یا گاهی صدایی هم هنگام خندیدن از خودشان در می آورند. جالب است بدایند نوزادان از 17 روز بعد از تولد لبخند می زنند و این لبخند، واکنشی ناخودآگاه، بدون صدا و نه از روی رضایت و احساس شادمانی است.

متخصصان تا چند دهه قبل، گمان می کردند نوزادان از 4 ماهگی به بعد قادر به خندیدن هستند اما پژوهشگران دانشگاه کیوتو معتقدند تغییر شکل عضلات صورت و خندیدن از حدود 17 روز بعد از تولد توسط نوزادان انجام می شود. محققان دانشگاه کیوتو با بررسی چند کودک 4 تا 87 روزه، متوجه شدند این کودکان اولین لبخند خود را حدود17 روزگی می زنند و تقریبا هیچ کدام از آنها قبل از این زمان، تغییر حالتی مانند خندیدن و چهره شان ایجاد نمی کنند.

پژوهشگران کانادایی هم بر این باورند که نوزادان زیر 4 ماه، بیشتر در اوج طول دوره خواب (دوره رم) می خندند و این خنده، نه از سر رضایت است و نه باعث ترشح هورمون های شادی مربوط به خندیدن در بدن بچه ها می شود. ضمن اینکه چنین خنده هایی، واکنش به رفتار اطرافیان هم نخواهد بود و تنها یک عکس العمل طبیعی بدن در چنین نوزادانی است.

محققان هنوز نتوانسته اند به درستی دلیل این خنده ها را کشف کنند. این در حالی است که خنده کودکان بعد از 4 ماهگی، در واکنش به کارهای خنده دار اطرافیان مانند قلقلک دادن یا بازی کردن با نوزاد است. یعنی خندیدن بعد از 4 ماهگی نوزادان، خندیدنی از سر رضایت است که باعث افزایش ترشح هورمون شادی و بهبود خلق آنها هم می شود.

خنده می‌تواند فعالیت سلول‌های قاتل كه وظیفه‌ی محافظت از ما در برابر سرطان را به‌عهده دارند، بهبود بخشد و …

در این شماره می‌خواهیم چند ویژگی مثبت و سودمند خنده را با شما در میان بگذاریم تا با خواندن آن‌ها، انگیزه‌‌تان برای هرچه بیش‌تر خندیدن و پیوستن به باشگاه‌های خنده، دوچندان شود.

– دشمن شماره‌یک استرس :

خنده با كاستن از غلظت هورمون‌های استرس‌زای شناور در خون، آثار استرس را برطرف می‌كند. پژوهشی كه به‌تازگی درمورد 50 نفر از متخصصان فن‌آوری اطلاعات در «بنگلور هند» انجام شد، نشان‌داد كه پس از خنده، میزان هورمون استرس (كورتیزول) در آنان بسیار پایین آمد.

– هورمون‌های شادی‌آفرین :

خنده به رهاسازی «آندورفین» منجر می‌شود. «آندورفین»، مسکنی‌ست كه خود بدن می‌سازد و افزون بر تسكین‌‌دادن دردها، حامل پیام‌های مهر و دلبستگی و احساس دلسوزی و گذشت نیز هست.

– تقویت دستگاه ایمنی :

خنده با افزودن بر میزان سلول‌های ایمنی ضد ویروس، ضد عفونت و ضد سرطان، به تقویت دستگاه ایمنی بدن می‌پردازد. هم‌چنین میزان «ایمونوگلوبین A» را افزایش می‌دهد كه نخستین خط دفاعی بدن در برابر ویروس‌های عفونی چون «سرماخوردگی» به‌شمار می‌رود.

بر پایه‌ی یافته‌های دكتر «لی اس برك»، خنده می‌تواند فعالیت سلول‌های قاتل كه وظیفه‌ی محافظت از ما در برابر سرطان را به‌عهده دارند، بهبود بخشد. (پژوهش‌های بالینی 1989) «لابوت» ضمن تأیید یافته‌های دكتر «برك»، نتیجه‌می‌گیرد كه خنده به بهبود تقویت دستگاه ایمنی بدن می‌انجامد. (خبرنامه‌ی پزشكی- رفتاری، 1990) در پژوهشی كه در دانشگاه «واترلوی كانادا» انجام گرفت، نشان داده شد كه خنده، «ایمونوگلوبین‌هایA و G» را افزایش می‌دهد.

– اكسیژن‌رسانی و ورزش‌ :

خنده، قلب و عروق را کاملاً ورزش می‌دهد. یك‌دقیقه خنده‌ی از ته دل، ضربان قلب را افزایش می‌دهد و اگر خنده، 10دقیقه ادامه یابد، ضربان قلب به‌اندازه‌ی استفاده از دستگاه‌های ورزشی، بالا می‌رود.

به گزارش دكتر «فرای»، خنده ورزشی عالی‌ست. او یك دقیقه خنده‌ی از ته دل را با 10دقیقه پاروزدن یا دویدن، برابر می‌داند. «لوید» نشان‌داده خنده، آمیزه‌ای‌ست از دم عمیق و بازدم كامل كه منجر به تهویه‌ای مطبوع و آرامش و رهایی عمیق می‌شود. (خبرنامه‌ی روان‌شناسی عمومی، سال 1938)

– افزایش گردش خون :

خنده، اندام‌های داخلی را ورزش و ماساژ می‌دهد و گردش خون به اندام‌های گوارشی و لنف‌ها را افزون می‌كند. خنده با افزایش گردش خون، مواد زاید را از سلول‌ها تخلیه می‌كند و بدن را در اوج آمادگی‌ قرار می‌دهد.

افزایش گردش خون در عضلات صورت، چهره را گلگون و درخشان می‌كند.

– هوش هیجانی :

بازی‌های دسته‌جمعی برای رشد مهارت‌های اجتماعی و هوش هیجانی كودكان، بسیار حیاتی‌ست و محرومیت از بازی می‌تواند به ناراحتی‌های روانی، عاطفی، جسمانی و مشكلات جسمانی بینجامد.

خنده به بازیگوشی‌های كودكانه می‌انجامد. پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد بزرگسالان بازیگوش و شاد، هم‌چنان به یادگیری مهارت‌های اجتماعی ادامه می‌دهند و هوش هیجانی‌شان را تقویت می‌كنند.

– پویایی گروهی :

سلول‌های آینه‌ای مغز موجب می‌شوند كه ما احساسات و هیجانات افراد پیرامون‌مان را بازتابانیم. بودن در كنار انسان‌های شاد و خندان، ما را از خنده‌های ایشان بهره‌مند و خندیدن را برای ما كاری راحت می‌كند.

هرگاه چشم ما به چشمان كسانی كه می‌خندند می‌افتد، سلول‌های آینه‌ای مغز، خنده‌های آنان را در ما باز‌می‌تاباند؛ این امر موجب می‌شود میزان هورمون‌های شادی‌آفرین، بیش‌ازپیش بالا برود و آثار استرس، كاهش یابد.

– تقویت روابط اجتماعی :

میزان روابط اجتماعی روزانه‌ی هر فرد با دیگران، معیاری مهم در سلامتی و طول عمر به‌شمار می‌رود. تمرین «یوگای خنده» -به‌ویژه در باشگاه‌های خنده- به تقویت روابط اجتماعی همدلانه می‌انجامد كه ثابت شده پس از خوراك و مسكن، مهم‌ترین عامل شادمانی افراد است.

– برون‌ریزی :

خنده با از پیش رو برداشتن موانع، راه را برای رهاشدن احساسات و هیجانات سركوب‌شده، بازمی‌كند. احساسات و هیجانات سركوب‌شده ممكن است به ناراحتی‌های جسمانی، روانی و عاطفی بینجامد و رهاسازی آن‌ها، می‌تواند دگرگون‌ساز باشد. خنده، شیوه‌ای عالی و بدون خشونت برای رهاسازی عاطفی و برون‌ریزی به‌شمار می‌رود.

– اكسیر جوانی :

به ادعای بسیاری از اعضای پابه‌سن‌گذاشته‌ی «باشگاه خنده»، خنده با ورزش‌دادن و سفت و سخت‌كردن عضلات صورت، چین و چروك را از بین می‌برد و چهره را جوان و شاداب می‌كند.ورزش به‌عنوان یكی از راه‌های به تأخیرانداختن پیری، شناخته شده است. «یوگای خنده» ورزشی ساده و لذت‌بخش برای همه‌ی گروه‌های سنی‌ست كه میزان پیگیری و پایبندی به آن، بالاست.

خوراکی های شادی آور

قهوه:

محققان آمریکایی بر این باورند که نوشیدن روزانه 2 تا 3 فنجان قهوه توسط خانم ها، شانس ابتلا به افسردگی را تا 15 درصد در آنها کاهش می دهد. قهوه، حاوی کافئین است و با افزایش انرژی و تمرکز، باعث ایجاد رضایت و شادی بیشتر فرد در طول روز می شود.

شکلات تلخ و بستنی شکلاتی:

شکلات تلخ و بستنی های حاوی آن، حجم بالایی از آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها را در خود جای داده اند. از این رو، می توانند با پایین آوردن فشار خون، بهبود گردش خون در بدن و تحریک عروق باعث شل شدن عضلات، ایجاد حس آرامش و افزایش شادی در فرد مصرف کننده شوند. به علاوه، منیزیم موجود در شکلات تلخ و بستنی های شکلاتی هم باعث شده خوردن این خوراکی ها برای بهبود خلق در دوران عادت ماهیانه و پیش از آن، به خانم ها توصیه شود.

قارچ:

قارچ، سرشار از ماده معدنی سلنیوم است. پژوهشگران با بیان اینکه کمبود سلنیوم در بدن رابطه مستقیمی با افزایش خطر ابتلا به افسردگی، اضطراب و خستگی دارد، اعلام کرده اند برای افزایش انرژی و شادی روزانه، حداقل هفته ای 4 مرتبه قارچ بخورید.

چای سبز:

محققان ژاپنی متوجه شدند نوشیدن روزانه 5 فنجان کوچک چای سبز می تواند تا 20 درصد شانس ابتلا به افسردگی را کم کند و باعث افزایش 2 برابر انرژی، آرامش و رضایت خاطر افراد شود، کافئین و آنتی اکسیدان های بسیار فراوان موجود در چای سبز، عاملی برای رفع تنش های عصبی با نوشیدن آن در بدن محسوب می شوند.

میوه ها و سبزی های تازه:

محققان انگلیسی معتقدند مصرف حداقل 5 تا 7 وعده میوه و سبزی تازه در طول روز، به قدری ویتامین و املاح به بدن می رساند که باعث افزایش و بهبود خلق و بالارفتن میزان شادی و انرژی فرد می شود.

ماهی های چرب:

مصرف حداقل هفته ای 3 مرتبه از ماهی های چرب می تواند خلق ما را بالا ببرد و میزان شادی مان را هم افزایش بدهد. اسیدهای چرب امگا 3، جزو مهم ترین دارایی های ماهی های چرب هستند که می توانند کنار افزایش سلامت مغز، در تشکیل 18 درصد از وزن مغز هم نقش داشته باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن