آخرین اخبارخواص گیاهان داروییدرمان با گیاهان دارویی و طب سنتی

چگونه به سادگی اسهال شویم ؟

سلامت سیستم گوارشی یعنی سلامت کلبدن، امیدوارم با همین یک جمله پی به اهمیت این بخش از بدن خود برده باشید .

1. روغن دانه کتان

این روغن یک ملین طبیعی است.علاوه بر این، سرشار از فیبر و اسیدهای چرب امگا 3 است که برای سلامت سیستم گوارشی لازمست.مخلوط 1 تا 2 قاشق غذاخوری روغن دانه کتان را در یک لیوان آب مخلوط کنید. همچنین می توانید آن را به غلات صبحانه خود را و یا ماست ساده اضافه کنید. دو بار در روز، یک بار قبل از رفتن به رختخواب و یک بار در طول روز توصیه می شود.

2- آلو
آلو، ملین طبیعی است.سرشار از فیبر نامحلول است که حرکات روده را منظم می کند .می توانید با استفاده از آلو و آب آن یبوست را درمان کنید.
خوردن 6 یا 7 آلو در روز توصیه می شود یا ½ تا 1 فنجان آب آلو در صبح با معده خالی هم بسیار خوبست .
3.پوست اسفرزه

یکی دیگر از ملین طبیعی بسیار عالی است. در واقع، یکی از مواد تشکیل دهنده اصلی در بسیاری از مسهل ها است. این شامل فیبر نامحلول است اجابت مزاج را بهتر میکند.به علاوه، برای سلامت دستگاه گوارش و پیشگیری از نفخ بسیار خوبست . مخلوط ½ قاشق چای خوری از پوست اسفرزه را در یک لیوان آب گرم یا شیر بریزید. به تدریج مقدار آن به 1 یا 2 قاشق چای خوری در هر فنجان افزایش دهیدقبل از رفتن به رختخواب آن را بنوشید اگر هر روز بنوشید برای روده بسیار خوبست .

4. آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا دارای خواص ملین قدرتمند است. علاوه بر این، ژل آلوئه ورا دارای 75 مواد مغذی از جمله مواد معدنی، ویتامین ها، اسیدهای آمینه، مواد مغذی گیاهی، آنزیم ها و، البته، آب است که از یبوست پیشگیری میکند. 2 قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا به یک فنجان آب و یا آب میوه بریزید و مخلوط کنید.هر روز صبح با معده خالی بنوشید.
5. روغن کرچک

با این حال، روغن کرچک باید در حد اعتدال استفاده شود و مصرف بیش از حد آن باعث می شود که به ماهیچه های روده، اعصاب و بافت آسیب برساند.

1 قاشق چای خوری روغن کرچک سرد فشرده در یک فنجان آب پرتقال و یا قره قاط بریزید. برای بچه های کوچک، از ½ قاشق چای خوری بیشتر نباشد.با معده خالی بنوشید.

توجه:

باردارها، مادران شیرده و زنانی که قاعدگی دارند باید از روغن کرچک استفاده نکنند. علاوه بر این، روغن کرچک را بدون مشورت با دکتر استفاده نکنید ممکن است با داروهایتان تداخل ایجاد کند.

6-پاپایا

آب میوه پاپایا، خواص ملین دارد. این میوه آنزیمی به نام papain دارد که به هضم پروتئین در روده بزرگ کمک میکند.در واقع، آن پس از خوردن وعده های غذایی غنی از پروتئین برای کمک به هضم استفاده می شود. به علاوه، آن آب زیاد و فیبر نامحلول دارد ، غنی از مواد مغذی و ویتامین های A، C و E است.خوردن ½ میوه پاپایا هر روز صبح توصیه می شود. همچنین می توانید به طور منظم آب میوه پاپایا بنوشید.

7-انجیر

انجیر یکی دیگر از مواد غذایی است که دارای اثر ملین طبیعی است. هر دو نوع تازه و خشک خواص ملین دارد و به درمان یبوست کمک کرده و حرکات روده را منظم میکند. علاوه بر این، سرشار از فیبر، هستند .خوردن 2 تا 3 انجیر تازه با پوست توصیه می شود. پوست آن حاوی فیبر و کلسیم زیادی است. اگر انجیر خشک، را خیس کرده و قبل از غذا بخورید نیز بسیار عالیست.

8. سیب

سیب و اب آن هر دو به عنوان مسهل طبیعی بکار می روند هر روز صبح از این میوه یا آب آن بخورید.سیب غنی از فیبر است که به سلامت سیستم گوارش کمک می کند همچنین شامل پکتین، است که باعث تحریک حرکات روده می شود.خوردن 1 تا 2 سیب در روز برای سلامت سیستم گوارش توصیه می شود ولی باید حتما آن را با پوست بخورید.

9. گلابی

گلابی یک منبع طبیعی بزرگ سوربیتول، یک ملین طبیعی شناخته شده است . این میوه منبع غنی از فیبر است که حرکات روده را تنظیم میکند.
خوردن گلابی 1 تا 2 بار در روز توصیه می شود. خوردن میوه ها با پوست توصیه می شود.حتی می توانید یک لیوان آب گلابی،خانگی بنوشید.

10. بامیه

منبع خوب فیبر در رژیم غذایی، است که به سلامت دستگاه گوارش کمک میکند.برای درمان یبوست، 1 تا 2 فنجان روزانه بخار پز کرده و بخورید بسیار مغذی است.

11.سبزیجاتی که برگ سبز تیره دارند
کلم یکی از سبزیجات فوق العاده مفید است و از بهترین ملین های طبیعی به حساب می آید. سبزیجاتی که مانند کلم، برگ چغندر و اسفناج برگ سبز دارد، حاوی منیزیم هستند، ماده معدنی که به نرم شدن مدفوع کمک می کند تا گذشتنش از روده ساده شود.

12. بروکلی و گل کلم

بروکلی و گل کلم حاوی فیبرهای محلول و غیر محلول هستند که به سفت کردن مدفوع های شکل نگرفته کمک می کنند، روده بزرگ را روان می کنند تا جریان دفع بهبود پیدا کند و حتی در جریان سلامت بخشی به روده بزرگ نیز نقش ایفا می کند.

13.مرکبات

میوه های آبدار مانند پرتقال، گریپ فروت، لیمو شیرین یا لیمو ترش نه تنها مقدار آب زیادی در خود جای داده اند که به نرم شدن مدفوع و کاهش ورم کمک می کنند، بلکه حاوی مقادیر زیادی پکتین که تحریک کننده روده است نیز هستند. هر میوه ای که خیلی آبدار باشد می تواند به بهبود کارکرد سیستم گوارش کمک کند.

14.سیب زمینی شیرین

اینکه سیب زمینی شیرین را یک سوپر غذا می دانند دلیل دارد. سیب زمینی شیرین در خود مجموعه ای از مواد مغذی ملین دارد از جمله آب، فیبر، منیزیم و ویتامین B6. سیب زمینی شیرین همچنین سیستم عصبی را سالم نگه می دارند که در حرکت روده ها نقش ایفا می کند.

15.کدو حلوایی

کدو حلوایی قند و کربوهیدرات پایینی دارد و سرشار از فیبر است که برای تسکین یبوست حیاتی است. کدو حلوایی همچنین حاوی پتاسیم است، ماده معدنی که مانند یک الکترولیت عمل می کند تا مسیر گوارشی را متعادل نگه دارد.

16.قهوه

فنجان قهوه ای که هنگام صبح می نوشید ذهن و روده هایتان را تحریک می کند. کافئین باعث می شود دستگاه گواش به حرکت در آید اما بیش از حد قهوه خوردن نیز می تواند باعث یبوست شود پس مواظب باشید که چقدر قهوه می خورید.

17.کلم ترش

این کلم تخمیر شده سرشار است از پروبیوتیک که به فرآیند گوارش کمک می کند. البته کلم قبل از اینکه تبدیل به کلم ترش بشود نیز برای دستگاه گوارش مفید است چون حاوی مقدار زیادی فیبر می باشد.

برخی از داروها و بیماریها مانند دیابت، کم کاری تیروئید و بیماری های التهابی روده نیز می تواند باعث یبوست شود.که باید با پزشک در این زمینه مشورت کنید.

منبع : دکتر سلام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن