آخرین اخبارخواص گیاهان داروییدانه هادرمان با گیاهان دارویی و طب سنتی

سویا برای مادران باردار بسیار مفید است :

اصلا تعجب نمی کنید، اگر بگوییم سویا یک ماده غذایی غنی از پروتئین بوده و برای مادران باردار بسیار مفید است. اما، آیا واقعا می توان این ماده مفید را در رژیم غذایی زنان باردار قرار داد؟ آیا مصرف سویا در طی دوران بارداری امن است؟ آیا مصرف این ماده غذایی مفید در طی دوران بارداری، عوارض جانبی در بدن زنان حامله و جنین داخل رحم این افراد ایجاد می کند؟ اگر شما هم به عنوان یک زن باردار در مورد مصرف این ماده غذایی مفید تردید دارید، خواندن مقاله زیر اطلاعات زیادی درمورد آن به شما خواهد داد.

سویا چیست؟

بهتر است سویا هنگامی مصرف شود که به طور کامل رسیده باشد. به همین علت، برداشت دانه های این ماده غذایی مفید باید در زمان بلوغ کامل صورت گیرد. این ماده غذایی مفید از زمان های بسیار قدیم در کشور ژاپن به طور گسترده استفاده می شده است. اما به تازگی، در میان وعده های غذایی مردم سراسر دنیا محبوبیت خاصی پیدا کرده است. جالب است بدانید که در برخی کشورها، سویا را هم به صورت بالغ هم به صورت نابالغ برداشت می کنند، که برخی تفاوت های اساسی در محتوای تغذیه ای این دو نوع دانه وجود دارد. اما، فراموش نکنید که هر دو نوع سویا سالم بوده و سرشار از پروتئین و سایر مواد مغذی ضروری بدن زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد هستند.

ارزش غذایی دانه های سویا:

مصرف دانه های سویا به طور متعادل می تواند تمام نیازهای روزانه بدن زنان باردار به بسیاری از مواد غذایی در را برآورده کند. در واقع، می توان ادعا کرد که نصف لیوان از دانه سویای پوست کنده در حدود ۱۲۰ کالری انرژی و مقداری از مواد مغذی مورد نیاز بدن این افراد را تامین می کند. مهم ترین مواد مغذی موجود در دانه-های سویا عبارتند از:
• چربی – ۲٫۵ گرم
• فیبر – ۹ گرم
• کربوهیدرات – ۱۳ گرم
• پروتئین – ۱۱ گرم
علاوه بر این موارد، مصرف این دانه دارای ارزش تغذیه ای بالایی بوده و آهن (۱۰٪)، کلسیم (۴٪)، ویتامینC (10٪) و ویتامینA (8٪) مورد نیاز بدن زنان باردار و جنین داخل رحم آن ها را تامین می کند. همچنین، برخی از پزشکان متخصص زنان و زایمان ادعا می کنند که دانه های سویا منبع خوبی از منگنز، پتاسیم، مس، فسفر، ریبوفلاوین، ویتامین K، فولات و اسیدهای چرب امگا ۳ مورد نیاز مادران باردار است.

آیا خوردن دانه های سویا برای زنان باردار امن است؟

بله! زنان باردار می توانند در همه وعده های غذایی خود، بدون داشتن هیچ مشکلی دانه های سویا را مصرف کنند. اما برخی نگرانی ها در رابطه با مصرف سویا در طی دوران بارداری وجود دارد. بنابراین، اگر شما باردار هستید، باید برای اطمینان بیشتر، قبل از مصرف سویا و سایر مواد غذایی با دکتر معالج خود مشورت کرده و پس از تصویب او، هر ماده را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. با این حال، بهتر است هر فردی مصرف محصولات سویا را در همه دوران زندگی خود، به ویژه در دوران بارداری فراموش نکند.

فواید دانه های سویا برای سلامتی زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد:

پژوهش های انجام شده در مورد منافع بهداشتی دانه های سویا برای زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد نشان داده است که مصرف این ماده غذایی برای سلامت قلب، درمان دیابت نوع ۲، از بین بردن چاقی و سلامت استخوان های مادران حامله بسیار مفید است. همچنین، مصرف این ماده غذایی برای رهایی از علائم یائسگی مانند گرگرفتگی در زنان هم بسیار مفید بوده و از بدن خانم ها در برابر سرطان ها و اختلالات عصبی (به دلیل بالا بوده آنتی اکسیدان موجود در سویا) محافظت می کند. پس، می توان ادعا کرد که مصرف محصولات سویا برای همه زنان باردار کاملا امن است. در ادامه این مقاله، برخی از فواید مصرف دانه های سویا برای سلامتی زنان در طی دوران بارداری بیان شده است، که عبارتند از:

 دانه های سویا منبع غنی از پروتئین گیاهی:

گیاه سویا یک منبع بزرگ از پروتئین گیاهی است. پس، زنانی که می خواهند در طی دوران بارداری گیاه خوار بوده و یا بیشتر از رژیم غذایی گیاه خواری استفاده کنند، می توانند این ماده غذایی را برای دریافت پروتئین مورد نیاز بدن خود و فرزند داخل رحمشان مصرف کنند. همچنین، دانه های سویا منبع خوبی از کلسیم و پروتئین بوده و برای زنانی که از عدم تحمل لاکتوز در بدن خود رنج می برند، بهترین منبع تغذیه ای خواهد بود.

 کم کالری بودن دانه های سویا:

همانطور که می دانید همه حبوبات غنی از مواد مغذی بوده، اما بسیار کم کالری هستند. در واقع، می توان ادعا کرد که بدن زنان باردار روند پردازش کربوهیدرات های موجود در دانه های حبوبات را با سرعت ثابتی انجام می دهد. در نتیجه، مصرف این مواد غذایی کمک می کند تا مشکل گرسنگی خانم های حامله برای مدت طولانی در از بین برود. در نهایت، یادتان باشد که مصرف یک وعده کوچک از حبوبات مانند دانه های سویا در روز می تواند ترکیب سخاوتمندانه ای از کربوهیدرات ها و آنتی اکسیدان های متعدد را به بدن زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد ارائه دهد.

دانه های سویا، یک منبع غنی از فولات:

دانه های سویا منبع خوبی از فولات (که نوعی ویتامین B است) می باشد. به همین علت، زمانی که این ماده به وعده های غذایی زنان باردار اضافه می شود، می تواند به طور طبیعی فولات مورد نیاز بدن این افراد و جنین داخل رحم آن ها را تامین کند. همان طور که قبلا هم گفته شد اضافه کردن منابع غذایی حاوی اسید فولیک به برنامه غذایی زنان در طی دوران بارداری بسیار ضروری است، که مصرف دانه های سویا این نیاز را برطرف خواهد کرد. همچنین، فولات موجود در دانه های سویا می تواند خطر ابتلا جنین به نقص هنگام تولد را به حداقل برساند. علاوه بر این موارد، مصرف دانه های سویا در طی دوران بارداری زنان می تواند خطر ابتلا به زایمان زودرس را در این افراد به شدت کاهش دهد. با توجه به این دلایل، می توان گفت که دانه های سویا منبع خوبی از ویتامین های ضروری برای بدن زنان باردار بوده و همه زنان باید این ماده غذایی را از زمان برنامه ریزی برای باردار شدن خود به طور مرتب مصرف کنند.

منبع

“mamanam.com”

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن