آخرین اخبارخواص گیاهان داروییرژیم کاهش وزن

خانم های بارداری که اضافه وزن دارند بخوانند :

متأسفانه شروع چاقی در بیشتر خانم ها در ایران همزمان با شروع دوران بارداری و شیردهی است. علت این مسئله نیز تصور غلطی است که نسبت به بارداری و شیر دهی در ذهن افراد وجود دارد. اطرافیان به محض اطلاع از بارداری خانم با چنین جملاتی به استقبال وی می روند:

تو دیگه تنها نیستی، باید به اندازه دو نفر غذا بخوری
اگر خودت نمیخواهی غذا بخوری لا اقل به فکر آن بچه باش
اگر کم بخوری فرزندت ضعیف یا ناقص الخلقه به دنیا می آید
شاید شما سیر باشی ولی آن بچه در شکمت گرسنه است
اگر زیاد غذا نخوری خدای نکرده سقط می کنی
اگر خانم باردار خوب بخورد نیازی به ویتامین یا مکمل ندارد

آیا کاهش وزن در دوران بارداری خطرناک است؟

کاهش وزن در دوران بارداری همیشه یکی از سوالات مادران نگران بوده است. اینکه کاهش وزن در دوران بارداری چگونه باید انجام شود و آیا خطرناک است یا چه مزیت هایی دارد را در ادامه مطلب بررسی می کنیم.

حتی اگر شما اضافه وزن زیادی داشته باشید، کاهش وزن به لحاظ علمی در طول دوران بارداری برای مادران توصیه نمی شود. توصیه این است که زنان با BMI بالا نیز می توانند بسته به میزان اضافه وزن خود بین 6 تا 12 کیلو اضافه وزن داشته باشند.

در واقع بهترین راه برای زنانی که می خواهند وارد دوران بارداری شوند این است که وزن خود را قبل از اقدام به بارداری کاهش دهند.

البته گاهی در سه ماهه اول بارداری به علت تهوع صبحگاهی و بی اشتهایی و استفراغ، مادر وزن از دست می دهد. اما این نکته اهمیت دارد که با وجود از دست دادن وزن در سه ماهه اول، جنین شما مقادیر کافی مواد مغذی خود را دریافت می کند.

مادرانی که با اضافه وزن یا چاقی باردار می شوند می توانند رژیم کنترل وزن در دوران بارداری داشته باشند و بدون آسیب به جنین وزنی اضافه نکنند یا میزان اضافه وزن کنترل شده ای داشته باشند.

 

برای کنترل وزن در این دوران چه کنیم؟
انجام فعالیت ورزشی ساده در دوران بارداری برای اکثر مادران امن است. پیاده روی با شدت متوسط برای مادران توصیه می شود همچنین یک رژیم کم کالری مناسب که بتواند نیازهای تغذیه ای مادر و جنین را تامین کند.

انجام فعالیت بدنی ساده مثل پیاده روی و داشتن یک الگوی رژیمی سالم و با انرژی مناسب در این دوران می تواند باعث کاهش پره اکلامپسی و دیابت بارداری شود. پیاده روی، شنا و برخی از ورزش های هوازی ساده در این دوران توصیه می شود.

شدت فعالیت ورزشی شما باید به گونه ای باشد که بتوانید در طول ورزش به راحتی صحبت کنید. ما باید به این باور که دوران بارداری دوران بی تحرکی است و مجازیم هر آنچه دوست داریم به هر مقدار بخوریم پایان دهیم. دوران بارداری زمانی برای جبران کم خوری های گذشته نیست و شما نباید به اندازه دو نفر غذا بخورید.

نتیجه بررسی اثرات کاهش وزن در دوران بارداری
در دو مطالعه کاهش و کنترل وزن همراه با ورزش در مادران دارای اضافه وزن بررسی شد و نتیجه آن به شرح زیر است:

الف) در یک مطالعه کاهش ملایم وزن برای مادرانی که BMI (شاخص توده ی بدنی) بالای 30 داشتند و دچار دیابت بارداری بودند، وضعیت دیابت مادر و سلامت جنین را بهبود بخشید. (تحت کنترل مشاور تغذیه بوده اند)

ب) در مطالعه دیگری زنانی که اضافه وزن زیادی داشتند و در دوران بارداری رژیم کنترل وزن همراه با ورزش داشته اند نسبت به زنانی که فقط رژیم کنترل وزن داشته اند کودکانی با وزن تولد مناسب تر داشته و اختلالات دوران بارداری در آنها کمتر بوده است.

 

زنان بارداری که اضافه وزن دارند ، باید به یک رژیم غذایی سالم و ورزش مبادرت ورزند.

محققین می گویند تعداد زنان باردار دارای اضافه وزن در حال افزایش است و در بعضی از کشورها به حالت اپیدمی رسیده است. در نتیجه بهتر است زنانی که تصمیم به فرزنددار شدن دارند قبل از بارداری خود را به وزن سالم برسانند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، هم‌چنین زنان باردار باید از خوردن بیش‌تر غذا در دوران بارداری با این تصور که فرزند آن‌ها نیز به اندازه یک انسان کامل نیاز به غذا دارد بپرهیزند.در واقع زنان باردار دارای اضافه وزن، نباید به جای دو نفر غذا بخورند

این مطالعه جدید تاکید دارد زنان بارداری که اضافه وزن هم دارند نباید به جای دو نفر غذا بخورند بلکه باید روی یک رژیم غذایی سالم و ورزش متمرکز شوند.

اخیرا نگرانی کارشناسان بهداشتی درباره افزایش تعداد زنان مبتلا به اضافه وزن و چاقی در آغاز بارداری تشدید شده است. این وضعیت می تواند مشکلات جدی هم برای مادر و هم برای نوزاد وی ایجاد کند و در عین حال فشار مضاعفی نیز به هزینه ها و خدمات بهداشتی برای مراقبت از مادر و فرزند وی وارد می کند.

متخصصان کالج سلطنتی زنان و زایمان در انگلیس در همین رابطه راهنمای بهداشتی جدیدی را منتشر کرده اند که در آن آمده است: با توجه به اینکه اکثریت زنان با وجود داشتن اضافه وزن، باردار می شوند خطر مشکلات بارداری و زایمان در آنها با افزایش وزن تشدید می شود.

زنانی که شاخص توده بدنی آنها از ۳۵ به بالاست حتما باید تحت مراقبت باشند و برای باردار شدن، مشاوره بگیرند. زنان چاق بیشتر مستعد تشکیل لخته های خونی در پاها و ریه هایشان هستند که زندگی آنها را جدا تهدید می کند. علاوه بر آن خطر دیابت بارداری در زنان مبتلا به اضافه وزن سه برابر بیشتر است. تمام این فاکتورها جان مادر و نوزاد را به طور جدی به خطر می اندازند.

در حال حاضر تقریبا نیمی از زنان باردار دارای اضافه وزن هستند که این موضوع می‌تواند به جنین آن‌ها آسیب وارد کند.این سازمان به دنبال کاهش میزان چاقی در بین زنان باردار است و تصمیم دارد سیاست‌های کاهش وزن و ورزش کردن را قبل، در هنگام و بعد از بارداری گسترش دهد.اگر یک زن در دوران بارداری دارای اضافه وزن باشد، خطر ابتلا به مشکلات جدی مانند دیابت در دوران بارداری، سقط جنین و مرده به دنیا آمدن جنین افزایش پیدا می‌کند. هم‌چنین احتمال این که این زن مجبور به سزارین شود نیز بالاست.

به همین دلیل نایس توصیه می‌کند زنانی که شاخص جرمی آن‌ها بالاتر از ۳۰ است، باید قبل از باردار شدن برای کاهش وزن خود اقدام کنند. در طول دوران بارداری کاهش وزن شدید می‌تواند به جنین آسیب وارد کند و به همین دلیل زنان باید قبل از باردار شدن نسبت به رسیدن به وزن سالم تصمیم بگیرند. خوردن غذاهای سالم و ورزش کردن نیز می‌تواند به کاهش وزن در دوران بارداری کمک کند.

علاوه بر آن زنان بعد از زایمان باید به تدریج اضافه وزن خود را کاهش دهند. آن‌ها باید بدانند که کاهش وزن بعد از زایمان به تدریج اتفاق می‌افتد و اگر آن‌ها به طور تدریجی این کار را انجام دهند در عملکرد شیردهی آن‌ها اختلالی ایجاد نخواهد شد.

پروفسور لیوسیا پستون از کالج کینگ در لندن در این باره گفت: اضافه وزن در دوران بارداری در حال تبدیل شدن به یک معضل همه‌گیر است. ما باید به زنان باردار کمک کنیم زندگی سالم‌تری را در پیش بگیرند و راهنمایی‌هایی را برای تغذیه بهتر و ورزش کردن در دوران بارداری برای آن‌ها فراهم کنیم.

نهایتا به خاطر داشته باشید که احتمال سقط جنین، فشار خون بالا، پره اکلامپسی، دیابت بارداری، خونریزی های بعد از زایمان و نقص لوله عصبی در چاقی های دوران بارداری برای مادر و جنین بیشتر است. توصیه ما این است جهت سلامت بیشتر مادر و فرزند، حتما در این دوران زیر نظر متخصص تغذیه باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن