آخرین اخبارخواص گیاهان داروییدرمان با گیاهان دارویی و طب سنتی

رژیم غذایی کاهش دردهای عصبی در مبتلایان به نوروپاتی :

پژوهشگران آمریکایی به دنبال راهی برای کاهش دردهای عصبی در مبتلایان به نوروپاتی محیطی بودند. آنها تاثیر رژیم غذایی فاقد گلوتن را بر این افراد به خوبی مشاهده کردند و به نتاج مفیدی در این رابطه دست یافتند. اکثر این افراد ممکن است به نوروپاتی گلوتن مبتلا بوده و از این موضوع بی خبر باشند.

نتایج پژوهشی مقدماتی‌ نشان داد که یک رژیم غذایی سخت‌گیرانه فاقد “گلوتن” می‌تواند به محافظت در برابر دردهای عصبی که برخی از افراد مبتلا به حساسیت به “گلوتن” آن‌ها را تجربه می‌کنند، کمک کند.

به نقل از هفتادمین نشست سالانه آکادمی نورولوژی آمریکا، “پاناگیوتیس زیس”، پزشک و محقق دانشگاه “شفیلد” انگلستان و عضو آکادمی نورولوژی آمریکا در این رابطه می‌گوید: “این یافته‌ها هیجان‌انگیزند، چرا که معنی آن‌ها می‌تواند این باشد که یک تغییر ساده‌ی مناسب در رژیم غذایی، می‌تواند به تسکین علائم دردناکی که با نوروپاتی گلوتن همراه است کمک کند”.

رفع نوروپاتی محیطی با یک نوع رژیم غذایی :

حساسیت به گلوتن با بیماری “نوروپاتی محیطی” ارتباط دارد. در این بیماری، اعصاب محیطی آسیب می‌بینند و اغلب موجب ضعف، بی‌حسی و درد به‌خصوص در دست‌ها و پاها می‌شود. زمانی که فردی درد اعصاب دارد و نمی‌توان آن را طور دیگری توضیح داد و ضمناً به گلوتن حساسیت دارد، تشخیص پزشک می‌تواند “نوروپاتی گلوتن” باشد.

پژوهش مورد اشاره فوق شامل 60 نفر با میانگین سن 70 سال بود که به نوروپاتی گلوتن مبتلا بودند.

از آنها درباره‌ شدت درد، دیگر علائم نوروپاتی، سلامت روانی و این‌که آیا از یک رژیم غذایی سخت‌گیرانه فاقد گلوتن پیروی می‌کنند یا خیر، سؤال شد. درمجموع 33 شرکت‌کننده، یا 55 درصد، درد ناشی از نوروپاتی داشتند.

بر اساس نتایج، افرادی که از یک رژیم غذایی فاقد گلوتن پیروی می‌کردند، در مقایسه با افرادی که از یک رژیم غذایی فاقد گلوتن سخت‌گیرانه پیروی نمی‌کردند، احتمال بیشتری داشت که درد نداشته باشند.

در مجموع 56 درصد از افرادی که درد نداشتند، در مقایسه با 21 درصدی که درد داشتند، رژیم غذایی فاقد گلوتن داشتند.

در این تحقیق و پس از تعدیل سن، جنسیت و وضعیت سلامت روانی، پژوهشگران دریافتند که افرادی که از یک رژیم غذایی سخت‌گیرانه پیروی می‌کردند نسبت به کسانی که از چنین رژیمی پیروی نمی‌کردند، 89 درصد کمتر احتمال دارد که درد مرتبط با نوروپاتی داشته باشند.

این پژوهش همچنین نشان داد افرادی که نوروپاتی گلوتن دردناک داشتند نمرات ارزیابی سلامت روانشان، که از 0 تا 100 نمره بندی شده بود، به‌طور معناداری بدتر بود.

دکتر زیس در این خصوص می‌گوید: “این پژوهش، امیدوار کننده است، زیرا نشان می‌دهد که رژیم غذایی فاقد گلوتن می‌تواند به کاهش خطر درد در افراد مبتلابه نوروپاتی گلوتن کمک کند. ولی پژوهش‌های بیشتر برای تأیید بیشتر این نتایج موردنیاز است.”

اگر تصور می‌کنید که گلوتن تنها در مواد غذایی تهیه شده از آرد گندم مانند نان، پاستاها یا کیک و غیره وجود دارد اشتباه می‌کنید. افرادی که به بیماری سلیاک دچار هستند نمی‌توانند پروتئینی به نام گلوتن که در گندم، جو، چاودار و جو دو سر وجود دارد را تحمل کنند. برای همین هم این افراد باید حین خرید با دقت برچسب مواد غذایی را مطالعه کنند. در این مطلب 3 ماده‌ی غذایی حاوی گلوتن را معرفی می‌کنیم که معمولاً فاقد این پروتئین تصور می‌شوند. با ما همراه باشید.

اگر شما هم به گلوتن حساسیت دارید اولین کاری که موقع خرید باید انجام دهید مطالعه‌ی دقیق برچسب و ترکیبات هر ماده‌ی غذایی است. البته لازمه‌ی این کار این است که خود تولید کننده‌های مواد غذایی نیز خود را موظف به درج تمام ترکیبات به کار گرفته در محصولاتشان بدانند. باید توجه داشته باشید که فقط گندم حاوی گلوتن نیست. مواد غذایی دیگری که شاید فکرش را هم نکنید حاوی گلوتن هستند پس اگر مشکل حساسیت به گلوتن رنج می‌برید در مصرف این مواد غذایی نیز احتیاط کنید.

شکلات :
بله شکلات. فرقی نمی‌کند شکلات سیاه، سفید یا شیری باشد. اگر عاشق شکلات هستید از این به بعد کمی محتاط‌تر عمل کنید و موقع خرید ترکیبات آن را با دقت بیشتری بخوانید. با وجود این که بعضی از شکلات‌ها فاقد گلوتن هستند اما با این حال بیشتر آن‌ها حاوی آرد گندم هستند و گلوتن نیز در این آرد به میزان زیادی وجود دارد. برای همین توصیه می‌کنیم قبل از خرید هر نوع شکلاتی با دقت ترکیبات آن را مطالعه کرده و از خرید شکلات‌های حاوی آرد گندم و گلوتن خودداری کنید.

سوپ :
اگر خودتان سوپ خودتان را تهیه می‌کنید که جای نگرانی نیست. اما اگر از سوپ‌های آماده استفاده می‌کنید کمی احتیاط کنید چون امکان دارد حاوی آرد گندم یا گلوتن گندم باشند. خوشبختانه این روزها در طول سال همه نوع سبزیجاتی وجود دارد پس خودتان دست به کار شده و سوپ خودتان را تهیه و میل کنید.

سس‌های سالاد :
معمولاً سس‌ها حاوی آرد گندم هستند. آرد گندم باعث غلظت سس شده و طعم خامه‌ای به آن می‌دهد. برای این که مطمئن شوید سس‌هایتان فاقد گلوتن هستند خودتان آن‌ها را تهیه کنید. روغن آووکادو، آب لیموترش و سرکه سیب برای خوش طعم و آماده کردن سس سالاد بسیار مناسب هستند.با وجود این که بعضی از شکلات‌ها فاقد گلوتن هستند اما با این حال بیشتر آن‌ها حاوی آرد گندم هستند و گلوتن نیز در این آرد به میزان زیادی وجود دارد.

آیا بین واژه‌ی «فاقد گلوتن» و «فاقد گندم» تفاوتی وجود دارد؟
بله. اگر روی محصولی عبارت «فاقد گندم» را دیدید به این معنی هم نیست که آن محصول «فاقد گلوتن» نیز می‌باشد. محصولات فاقد گندم می‌توانند حاوی جو یا چاودار باشند. این دو غله نیز حاوی گلوتن هستند. افرادی که به گندم حساسیت دارند می‌توانند از محصولات «فاقد گندم» استفاده کنند. اما افرادی که از بیماری سلیاک یا همان حساسیت به گلوتن رنج می‌برند نمی‌توانند به این راحتی‌ها از این محصولات غذایی استفاده کنند.

افرادی که از این بیماری رنج می‌برند مجبورند که سبک زندگی متفاوت در پیش گرفته و محدودیت‌های غذایی داشته باشند. یعنی باید به طور مرتب به مواد غذایی مختلفی که مصرف می‌کنند دقت کنند. به عنوان مثال برای کسی که از این بیماری رنج می‌برد خوردن یک تکه نان می‌تواند همان عوارضی را داشته باشد که خوردن یک پیتزای کامل. برای همین هم این افراد باید خیلی مراقب خورد و خوراک خود باشند.

مواد غذايي حاوي گلوتن :

ماكاروني ، نانهاي معمولي ، نان باگت ،‌انواع كلوچه ، انواع كيك ، انواع بيسكويت ها ، سوسيس ، كالباس ، سوپ هاي آماده ، سس هايي كه در رستوران تهيه مي شوند و سبزي هاي پخته در رستوران ها ، كتلت ، شنيسل گوشت و

مرغ ، كباب كوبيده رستوراني ، فرني با آردهاي حاوي گندم ، جو و چاودار ، سس سفيد ، سس گوجه فرنگي ، نشاسته گندم ، پيتزا ، رشته فرنگي ، شير شكلات ، نسكافه قهوه ، گز ، سوهان ، انواع شيريني هايي كه حاوي آرد گندم

هستند ؛ حلوا ، شكلات ، كمپوت ، آبنبات ، غذاهاي كنسروي ، كشك ، سركه سفيد ، چيپس سيب زميني ، مارگارين ، آجيل بو داده ، دارچين و شكر قهواي .

مواد غذايي فاقد گلوتن :

با وجود تمام محدوديت هاي غذايي كه براي افراد مبتلا به سلياك وجود دارد ، آن ها مي توانند با مشورت متخصص تغذيه از غذاهاي فاقد گلوتن استفاده كنند .

گروهي از مواد غذايي فاقد گلوتن عبارتند از :

نان ذرت ، آرد ذرت ، سيب زميني ، برنج ، بلال ، عدس ، لوبيا قرمز ، تخم مرغ ، پنير كم چرب ، دسر هاي آماده شده با آرد ذرت ، ميوه ، بستني خانگي ، ماهي ، مرغ ، انواع گوشت پر چربي يا كم چربي به صورت كبابي ، سوپ هاي حاوي آرد برنج يا ذرت ، فرني با آرد برنج ، شكر ، سير ، موسير ، پياز ، سبزيجات ، ادويه ، سركه سيب ، مربا ، عسل ، شيريني هاي توليد شده از سيب زميني ، آردبرنج ، شربت ، گردو ، فندق ، پسته ، بادام ، تخمه آفتابگردان ، لوبياي سويا ، روغن مايع و روغن بادام زميني ،‌ چنانچه بهبودي حاصل شده ، از انواع حبوبات نيز مي توانند استفاده كنند .

در اين افراد به دليل عدم استفاده از بسياري از گروههاي غذايي ، كمبود اسيد فوليك ، ويتامين 12 B ، آهن و كلسيم شايع است .

بنابراين بايد از رژيمي استفاده كنند كه سرشار از ويتامين و مواد معدني باشد و در كنار آن ، از قرص هاي آهن ، اسيد فوليك و مولتي ويتامين استفاده كنند .

همچنين اين افراد به انرژي مناسبي نياز دارند و بايد غذاهاي پروتئيني زيادي مصرف كنند. بنقل از دیباچه علمی – دفترسیزدهم – مرکزپژوهشهای غلاّت – زهرا روزبهانی 1388 ص 1 تا 4 – ویرایش برخی موارد از گشتگ/فوددارو

آلرژی به گندم و عدم تحمل گلوتن،درمان بیماری سلیاک،نان سلیاک،نان بدون گلوتن،ماکارونی فاقد گلوتن،حساسیت به گلوتن،محصولات بیماران سلیاکی،محصولات رژیمی،نان کم گلوتن،آلرژی غذایی،آلوده به گلوتن،نیاز بیمار

سلیاکی،غذای بیماران سلیاک

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن