آخرین اخبارخواص گیاهان داروییدرمان با گیاهان دارویی و طب سنتی

کنترل بیش فعالی کودکان با تغذیه مناسب :

امروزه‌ بسیاری‌ از مادران‌ و پدران‌ از شیطنت‌ بسیار زیاد كودكانشان‌ شكایت‌ دارند. آنها اظهار می ‌دارند كه‌ فرزندشان‌ مرتب‌ در حال‌ حركت‌ و فعالیت‌ است‌ و نوعی‌ حالت‌ بی‌ قراری‌ و ناآرامی‌ در او مشاهده‌ می ‌كنند. برخی‌ از این‌ والدین‌ از فقدان‌ تمركز حواس‌ و ضعف‌ درسی‌ كودك‌ نیز صحبت‌ می‌ كنند. آنها علت‌ این‌ فعالیت‌ بیش‌ از اندازه‌ را نمی ‌دانند و مرتب‌ فرزندشان‌ را مورد سرزنش‌ قرار می‌ دهند. این‌ كودكان‌ بعضاً مورد انتقاد و تنبیه ‌ بسیار زیاد قرار می ‌گیرند. عده‌ای‌ از پدر و مادرها كنترل‌ خود را از دست‌ می ‌دهند و این‌ كودكان‌ را به‌ شدت‌ كتك‌ می‌ زنند یا آنها را تهدید می ‌كنند. در این‌ نوشتار سعی‌ شده‌ است‌ پدیده‌ بیش ‌فعالی‌ در كودكان‌ توضیح‌ داده‌ و راه‌های‌ برخورد مناسب‌ با این‌ حالت‌ ارائه‌ شود.

علم پشت اثرات مواد غذایی روی رفتار است که هنوز کاملا جدید و بحث برانگیز است با این حال، همه موافق هستند که غذاهای خاص روی رفتار تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، کافئین می تواند هوشیاری را افزایش دهد شکلات می تواند روی خلق و خوی تاثیر بگذارد و الکل می تواند کاملاً سبب تغییر رفتار شود. کمبودهای تغذیه ای همچنین می توانید بر رفتار اثر بگذارد یک مطالعه نشان داد که مصرف یک مکمل از اسیدهای چرب ضروری، ویتامین ها و مواد معدنی منجر به کاهش قابل توجهی در رفتار ضد اجتماعی، در مقایسه با دارونما شد. ویتامین و مواد معدنی نیز می تواند رفتار ضد اجتماعی در کودکان را کاهش دهد و اسیدهای چرب غیر اشباع پلی نشان داده شده است برای کاهش خشونت موثر است.

برخی موادغذایی می‌توانند باعث تحریک افراد بیش‌فعال شوند. به‌همین‌ دلیل بهتر است رژیم‌های غذایی سالم زیرنظر متخصص تغذیه یا پزشک معالج خود داشته باشند.

کودکان بیش‌فعال نباید شکلات و نوشابه بخورند؟

برخی موادغذایی می‌توانند باعث تحریک افراد بیش‌فعال شوند. به‌همین‌ دلیل بهتر است رژیم‌های غذایی سالم زیرنظر متخصص تغذیه یا پزشک معالج خود داشته باشند. نوشابه‌ها، به‌خصوص انواع کافئین‌دار آنها، می‌توانند به‌شدت باعث تشدید بیش‌فعالی شوند.

از سوی دیگر، مصرف ‌شکلات هم به‌دلیل شکر فراوان و حتی کاکائویی که دارد، می‌تواند بچه‌های بیش‌فعال را بیش‌از پیش تحریک کند. علاوه بر اینها، موادغذایی حاوی افزودنی و ادویه‌های مختلف مانند پیتزا، غذاهای چرب‌ و سرخ‌کردنی از جمله سیب‌زمینی سرخ‌کرده یا مرغ‌های سوخاری در کنار محصولات فرآوری‌شده‌ای مثل سوسیس، کالباس و همبرگر هم می‌توانند تحریک‌پذیری بچه‌های بیش‌فعال را بیشتر کنند.

به‌همین‌ دلیل به خانواده این بچه‌ها توصیه می‌کنیم تاحد امکان، خوراکی‌های این‌چنینی را از برنامه غذایی فرزندان خود حذف کنند. به‌علاوه، مادران این بچه‌ها باید حواسشان باشد که غذاهای خانگی را هم تاجایی که می‌شود، کم‌ادویه درست کنند، ادویه‌های محرکی مانند فلفل را نیز کمتر در غذای این بچه‌ها بریزند و تا جایی که امکان دارد، غذاهای سرخ‌کردنی کمتر بپزند. بد نیست بدانید که حتی توصیه می‌شود برای افراد و بچه‌های مبتلا به بیش‌فعالی، مصرف گوشت قرمز محدودتر شود تا کمتر تحریک شوند.

به‌طور کلی،‌ روغن ماهی و اسیدهای چرب امگا۳ برای آرام کردن بچه‌های بیش‌فعال، بسیار مفید و موثر است و باید در رژیم روزانه آنها جای بگیرند.

اگر فرزند بیش‌فعال شما، زیر ۱۰ سال است، روزی ۱۰-۵ سی‌سی شربت امگا۳ به او بدهید و اگر بیش از ۱۰ سال سن دارد، با هر وعده غذایی یک کپسول امگا۳ به او بدهید.

اگر کودک شما به خوردن انواع ماهی‌های چرب مانند سالمون، کیلکا، قزل‌آلا و ماهی تن علاقه دارد و می‌توانید هفته‌ای ۲ مرتبه ماهی در برنامه غذایی او بگنجانید، بهتر است در مورد دوز مصرف مکمل‌های امگا۳ با پزشک معالج او مشورت کنید.

– اسیدهای چرب ضروری:
تحقیقات بسیاری نشان داده اند که غلظت اسیدهای چرب “امگا-3” و “امگا-6” در این افراد به مقدار زیادی پایین تر است و این کودکان، علائم کمبود اسیدهای چرب ضروری مانند تشنگی زیاد را نشان می دهند.

کنجد، تخمه ی کدو تنبل و تخمه ی آفتابگردان منابع خوبی از اسیدهای چرب امگا-6 و ماهی آزاد و ساردین، از منابع خوب اسیدهای چرب امگا-3 می باشند.

– ویتامین B6:
ویتامین B6 یک کوفاکتور ضروری برای اغلب مسیرهای متابولیکی اسیدهای آمینه، شامل مسیرهای دکربوکسیلاسیون برای دوپامین، آدرنالین، وسروتونین می باشد. از این طریق، ویتامین های گروه B سبب بهبود رفتار در برخی کودکان مبتلا به ADHD شده است. در برخی کودکان بیش فعال، سطح سروتونین خون پایین است، در نتیجه دوز بالای ویتامین B6 با افزایش میزان سروتونین خون سبب بهبود علائم می شود.

– آهن:
کمبود آهن، دقت و توجه را به میزان قابل توجهی کاهش داده و به مکمل یاری پاسخ مثبت می دهد. برخی مطالعات نشان داد که با مکمل یاری آهن، 30 درصد بهبود در این کودکان مشاهده شده است.

– منیزیم:
برخی بررسی ها نشان داده اند که کمبود منیزیم اغلب در ADHD دیده می شود و با دریافت منیزیم، بیش فعالی به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.

– روی:
چندین مطالعه نشان داده است که این ماده ی معدنی در سرم افراد مبتلا به بیش فعالی کم است که می تواند ناشی از کاهش دریافت یا جذب آن باشد. بر طبق دیگر مطالعات دریافت روی از طریق تغذیه ممکن است در پاسخ این کودکان به دکستروآمفتامین موثر باشد.

غذاهایی که باید از خوردن آن ها اجتناب نمود عبارت اند از:
– شکر و غذاهای حاوی آن مانند: بیسکویت، کیک، شیرینی، شکلات و نوشابه های شیرین.

اگرچه اغلب شکر به عنوان علتی برای بیش فعالی ذکر می شود،اما مطالعات کنترل شده، تاثیرات منفی آن را بر روی رفتار اثبات ننموده اند. گرچه شواهد اندکی موید تاثیر شکر بر روی رفتار است، اما باید فواید کاهش مصرف شکر را مد نظر داشت.

غلات صبحانه، نان جو، برنج، ماکارونی و سیب زمینی از مواد غذایی نشاسته ای هستند که عوارض جانبی ندارند.

– بادام، سیب، زردآلو، کشمش، هلو، آلو، پرتقال، توت، گوجه فرنگی و خیار (حاوی سالیسیلات های طبیعی).

– رنگ ها مانند تارترازین (نوعی رنگ غذایی به رنگ نارنجی) که در غذاهای آماده بسته بندی شده، آدامس، شکلات، آب لیمو، سس ها، کمپوت ها، کنسرو نخودفرنگی، نوشابه های گازدار وجود دارد.

– اسید بنزوئیک (نوعی نگهدارنده مواد غذایی)، در مرباها،پوره میوه ها، آب میوه ها، ترشی ها و سس های سالاد استفاده می شود.

– نوشابه های گازدار که به دلیل محتوای بالای فسفر آن ها و برهم زدن تعادل کلسیم و فسفر بدن می توانند منجر به بیش فعالی شوند.

– قهوه، چای، کولا و سایر نوشیدنی های حاوی کافئین می توانند علائم بیماری را تشدید نمایند.

نکات مهم:
تجمع فلزات سمی همانند سرب، آرسنیک، آلومینیوم، جیوه، یا کادمیوم نیز می تواند سبب مشکلاتی در یادگیری و رفتار کودکان شود. سرب می تواند سبب تخریب ادراک و رفتار کودکان شود. بر اساس تحقیقات، اصلاح سطح سرب بدن ( از طریق مواد شلاته کننده مانند ویتامین)، در کودکان بیش فعالی که میزان سرب بالاتری داشتند، موجب بهبود رفتار قابل ملاحظه ای گردید.

مصرف مکرر آنتی بیوتیک ها ( به ویژه برای عفونت های گوش) در دوران کودکی می تواند سبب عدم تعادل باکتری های مفید در کودکان و در نتیجه علائم جسمانی و تغییرات رفتاری در آن ها شود. مصرف پروبیوتیک مناسب به همراه یک رژیم کم شکر و بدون کربوهیدرات های تصفیه شده می تواند در برقراری مجدد این تعادل موثر باشد.

احتمال خطر کمبودهای حاشیه ای برخی ریز مغذی ها در کودکان مبتلا به ADHD، به دلیل عادات غذایی نامعقول و کاهش اشتهای ناشی از درمان با داروهای محرک بیشتر است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن
بستن