Uncategorized

آقایان گوجه فرنگی بخورید !

نويسنده: روفيا شرفي

اين سبزي جلوي سرطان پروستات را مي گيرد
گوجه فرنگي يکي از سبزي هاي ارزشمندي است که خوردنش به همه گروه هاي سني توصيه مي شود. زادگاه اصلي اين گياه منطقه اي به نام آند در آمريکاي جنوبي است که هنوز هم نمونه هاي وحشي اش در آن جا رشد مي کند. اجداد گوجه هاي امروزي نوعي از گوجه فرنگي بوده اند که در آمريکاي مرکزي و مکزيک رشد مي کرده و براي اولين بار کريستف کلمب در قرن 15 آن را در پرو مي يابد و 100 سال بعد مانند بسياري از گياهان آمريکايي، براي اولين بار در قرن 16 توسط اسپانيايي ها و ايتاليايي ها کشت شده و مورد مصرف قرار مي گيرد. البته براي مدت نزديک به دو قرن اين گياه صرفا به شکل تزئيني مورد استفاده قرار مي گرفت و به نام «سيب عشق» معروف بود….
پس از آن کم کم مصارف خوراکي پيدا کرد، به طوري که اين روزها از آن فرآورده هاي بسياري نظير مربا، آب گوجه فرنگي، سس، کچاپ و حتي شکلات (از برگه هاي خشک) تهيه مي شود. به طوري که اين روزها از نظر مصرف رتبه چهارم را کسب کرده است. در قرن 18 کشت اين گياه به طور گسترده در ايتاليا و ديگر کشورهاي اروپايي آغاز شد و به شکل سس مورد استفاده قرار گرفت. امروزه طبق آمار سازمان غذا و داروي آمريکا، گوجه پرکشت ترين ماده غذايي است و سالانه حدود 126/2ميليون تن کشت مي شود. کشور چين با 33/6ميليون تن کشت در راس کشورهاي توليد کننده قرار دارد و پس از آن به ترتيب آمريکا و ترکيه هستند.

خوبي هاي يک سبزي
تحقيقات بي شماري تاکنون نشان داده اند که مصرف بالاي ميوه و سبزيجات مي تواند از بروز بيماري هاي قلبي عروقي، برخي سرطان ها و… پيشگيري کند و دليل اصلي اين ويژگي هم آنتي اکسيدان هاي موجود در اين گروه هاي غذايي است. کاروتنوييدها به ويژه ليکوپن اصلي ترين آنتي اکسيدان گوجه فرنگي است و در کنار ترکيبات فنوليک موجود، خواص ضد سرطاني را به اين ماده غذايي داده است. گوجه غني از آب است، به طوري که 100 گرم اش 93/8 گرم آب دارد و از آن جا که بسيار کم کالري است مصرف اش براي تناسب اندام توصيه مي شود. يک گوجه رسيده متوسط که 123 گرم وزن دارد، حدود 22 کيلوکالري، 1/1 گرم پروتئين، 4/8 گرم قند، 0/3 گرم چربي و 1/5 گرم فيبر دارد. اين ترکيبات نه تنها در گوجه بلکه در تمامي فرآورده هاي به دست آمده از اين سبزي نيز موجود است، حتي جالب است بدانيد ميزان ليکوپن موجود در فرآورده ها بيشتر است و راحت تر از طريق ارگانيسم جذب مي شود. البته ذکر اين موضوع نيز مهم است که فرآورده هاي گوجه نسبت به ميوه تازه سديم بيشتري دارد. مثلا 15 ميلي ليتر سس گوجه 80 ميلي گرم و کچاپ 170 ميلي گرم سديم دارد. اين ميزان به ترتيب سه درصد (سس گوجه) و هفت درصد (کچاپ) بيشتر از حداکثر ميزان سديم مورد نياز بدن در روز است. بنابراين بر خلاف گوجه فرنگي تازه، در خوردن فرآورده هاي آن بايد حد اعتدال را رعايت کرد.

چراغ سبز براي آب گوجه!
آب اين سبزي کالري بسيار کمي دارد. به طوري که هر 100 ميلي ليتر از آن حدود 20 کيلوکالري انرژي دارد و با وجود کالري کم، غني از مواد معدني و ويتامين هاست و آن را نوشيدني سرشار از آنتي اکسيدان مي دانند. به اين ترتيب که 100 ميلي ليتر از آن 250 ميلي گرم کاروتن، 14 ميلي گرم ويتامين،230 cميلي گرم پتاسيم، 15 ميلي گرم سديم دارد، در حالي که فقط 16 کيلوکالري انرژي داشته و به طور کلي حاوي مواد محافظتي در برابر سرطان است. در واقع نه تنها آب گوجه بلکه آب تمامي سبزيجات، کالري کم و ريزمغذي هاي اصلي و مهم زيادي دارند و فرد با مصرف آهن در ضمن دريافت انرژي کم مي تواند ويتامين و مواد معدني زيادي به بدنش برساند. پس، به پنج دليل به شما توصيه مي کنم که از اين نوشيدني ميل کنيد: اول اين که آب گوجه فرنگي کم کالري و پر ويتامين است، به شرطي که 100 درصد طبيعي باشد. دوم خاصيت ادرار آوري دارد. سوم، داروي بسيار خوبي براي گلودرد و آکنه است. چهارم اين که ضد خستگي و ضد گرسنگي بوده و پنجم اين که براي پيشگيري از بروز ديابت، سرطان پروستات، سرطان ريه، معده و بيماري هاي قلبي عروقي مفيد شناخته شده است.

چند تحقيق جالب درباره گوجه فرنگي
تحقيقات اخير نشان داده ند چون ميزان چربي و قند آب گوجه پايين است و ليکوپن فراواني دارد، مي تواند در مبتلايان به ديابت نوع 2 سبب کاهش تجمع پلاکت هاي خوني شود. طي اين پژوهش روزانه به مدت 3 هفته، داوطلبان به ديابت، 250 ميلي ليتر آب گوجه صاف شده مصرف کردند و پس از اين مدت محققان متوجه کاهش تجمع پلاکت هاي خوني و کاهش احتمال ابتلا به ناراحتي هاي قلبي در آنان شدند.
تحقيقي ديگر نشان داده است که احتمال ابتلاي افرادي که به طور مرتب گوجه يا فرآورده هاي گوجه فرنگي نظير آب آن را مصرف مي کنند به سرطان پروستات 10 تا 20 درصد کاهش مي يابد. مصرف تنها دو هفته آب گوجه به طور مرتب، مقاومت سلول ها رادر برابر اکسيداسيون افزايش داده و بالارفتن ميزان ليکوپن در بافت پروستات مانع از بروز اين سرطان در افراد مي شود، در حالي که مصرف مکمل ليکوپن چنين اثر قوي ندارد. طبق پژوهش هاي سازمان غذا و داروي آمريکا مصرف نصف فنجان آب گوجه در هفته مي تواند احتمال ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. نزديک به 20 تحقيق ديگر نيز از تاثيرات مثبت ليکوپن موجود در گوجه در جلوگيري از ابتلا به سرطان ريه، معده، روده بزرگ، کولون، لوزالمعده، مثانه، پستان و دهانه رحم خبر داده است، گرچه هنوز بررسي ها در رابطه با اثر پيشگيري کننده اين ماده در بروز سرطان هاي معده، ريه و پروستات زير سوال بوده و همچنان ادامه دارد.

3 مورد منع مصرف گوجه فرنگي
اگر آلرژي داريد: آلرژي به لاتکس مي تواند سبب بروز عکس العمل هاي شديد در پي مصرف گوجه شود. به همين دليل توصيه مي شود افرادي که به گوجه، کيوي، هلو يا فلفل حساسيت دارند به متخصص مراجعه کرده تا ضمن مشخص شدن آلرژي شان، اقدامات لازم انجام شود. اگر مشکلات مري داريد: اگر ناراحتي گوارشي يا مري داريد،مثلا دچار بازگشت اسيد معده هستيد، بهتر است در مصرف گوجه با احتياط عمل کنيد. مصرف اين سبزي مي تواند سبب بروز دردهاي شديد در معده و مري شود. اگر سندروم آلرژي دهاني داريد: افرادي که به گرده ها حساسيت دارند، با خوردن گوجه فرنگي در بدنشان عکس العمل ايمونولوژيک به وجود مي آيد و اين موضوع به دهان، لب ها، گلو محدود مي شود و حس گزگز وسوختگي به وجود مي آيد و در عرض چند دقيقه برطرف خواهد شد. بنابراين، خوردن گوجه فرنگي براي اين افراد ممنوع نيست اما در صورتي که با خوردن اين سبزي دچار اين حالات مي شويد، بهتر است با متخصص مشورت کنيد تا دلايل آلرژي تان مشخص شود.
منبع: نشريه راه کمال شماره 37

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن